Tuesday, August 9, 2011

~ANDROIDIFY~~

Assalamualaikum.

Rasanya dah lama tak update blog neh. Sebab tak tahu nak share ape. So, atas cadangan cik nadzwareina kita utk share apa2 yang menarik, so, saya nak share pasal minat saya buat masa ni : Android. Hehe

Android merupakan OS (operating system) sumber terbuka utk peranti mobil (skema skit: mobile/handheld devices seperti smartphone) yang dibangunkan oleh Google. Apa yang menarik tentang konsep ini ialah kebanyakan pengeluar peranti dapat menggunakan kod android ini utk membina OS yang bersesuaian dengan produk mereka. Maka tak hairanlah banyak pengeluar telefon bimbit seperti LG, Samsung, Motorola, Sony Ericsson dan lain2 berlumba2 mengeluarkan produk menggunakan sistem Android ini.

Sama tapi tak serupa. Kepelbagaian dan kebebasan. Ini yang dapat anda lihat daripada semua produk2 berasaskan sistem Android ini. Para pengeluar telah pun men'customize'kan sistem tersebut bersesuaian dengan perkakasan dalam peranti/produk mereka tapi sistem dalam setiap peranti masih mempunyai ciri2 Android. Ohye, anda pernah dengar tentang Linux? Linux merupakan sistem sumber terbuka (OSS=open source system) yang telah pun bersaing dan mendapat tempat di kalangan hati pengguna PC. Linux ini boleh didapati dalam pelbagai bentuk distribusi (distribution @ distro) seperti Ubuntu, openSUSE, Linuxmint dan sebagainya. Dan setiap distro ini ada dipecahkan kepada beberapa subset. Sebagai contoh. Ubuntu boleh didapati dalam distro Kubuntu (menggunakan KDE user interface), Edubuntu (Ubuntu Education Edition) dan lain2, masing mempunyai ciri2 tersendiri, dan boleh didapati secara PERCUMA (kelebihan open source). Jadi ape kaitan semua ini dengan Android? Android adalah berasaskan sistem Linux, dan tidak hairan setiap pengeluar meletakkan sistem Android dlm produk mereka tapi berlainan antara satu dengan yang lain (seperti subset Ubuntu tadi).

Saya dah beberapi kali mencuba dan mengguna pakai Ubuntu dan sistem Linux ini sangat ringan dan mudah dikendalikan. Maka, Android takkan menjadi masalah digunakan oleh pengguna. 

Mari saya menceritakan sikit pengalaman saya menggunakan smartphone android LG Optimus One (LGP500). Ketika saya membeli peranti ini bulan Mac 2011, model ini dikatakan peranti Android segmen low-end paling murah bagi spesifikasi yang ditawarkan (sebelum munculnya Samsung Galaxy Ace yang menguasai segmen low end sekarang). Spesifikasi peranti LGP500 ini spt berikut:(http://www.gsmarena.com/lg_optimus_one_p500-review-544.php)


  • 3.2" 256K-color capacitive TFT touchscreen of HVGA resolution (320 x 480 pixels); Multi-touch input
  • Quad-band GSM/GPRS/EDGE support
  • Dual-band 3G with HSDPA (7.2 Mbps)
  • 600MHz CPU running Android 2.2 Froyo; 419MB RAM
  • 3 megapixel autofocus camera; face and smile detection, geotagging
  • VGA video recording @ 18fps
  • microSD card slot, up to 32GB, 2GB in the box
  • Standard 3.5mm audio jack
  • Standard microUSB port (charging)
  • GPS receiver with A-GPS; Digital compass
  • Wi-Fi b/g; Wi-Fi hotspot functionality built-in
  • Bluetooth 2.1 with A2DP
  • Accelerometer for screen auto rotate; Proximity sensor
  • FM radio with RDS
  • Office document editor
  • Portrait and landscape on-screen QWERTY keyboard
  • Social networking integration
  • DivX/XviD support
  • Smart dialing
  • Excellent loudspeaker performance

Spesifikasinya hanya biasa2 saja, tak gempak sangat pun kan. Memang setelah abes exam dan cuti, sepanjang saya menggunakan phone ini, belum menemui sebarang masalah kecuali masalah lag. Aplikasi kurang responsif atau lambat. Jadi, saya pun surf mencari penyelesaian jika ada, untuk improve peranti yang biasa2 ni. Kemudian saya terjumpa forum XDA ini. Di sini, banyak info yang berkaitan P500 dapat dijumpai. Setelah nekad dan berfikir semasak2nya, saya pun ambil keputusan untuk root peranti saya dan flash custom ROM.

Root ini bermaksud membuat eksploitasi ke atas sistem Android anda utk mendapatkan akses kpd fail2 penting sistem tersebut, sebagai superuser (sekiranya anda pernah guna Linux, anda tahu kepentingan superuser atau secara singkatnya, su).
ROM pula boleh dirujuk sbg OS (operating system) utk peranti, untuk senang difahami. Proses utk install ROM ni dipanggil flashing.


Kenapa saya nak buat sume ni? OK. Mari saya terangkan. Pengeluar peranti kebanyakannya telah men'customize'kan Android utk peranti mereka. Tapi kadang2 tidak bersesuaian dengan citarasa pengguna. Sebenarnya, mereka meletakkan kekangan (restriction) kpd pengguna drp mengubah2 sistem yang telah terbina di dalam peranti. Memang tak dinafikan, ini untuk keselamatan peranti pengguna juga, supaya pengguna tak tersilap ubah sehingga merosakkan sistem. Tapi, akibat kekangan ini, keupayaan peranti juga dihadkan dan bagi pengeluar yang tidak peka, banyak bugs yang ada dalam sistem yg mereka bina tu. Kita beruntung kita berada di Malaysia kerana telco2 di Malaysia tak campur tangan dan mengenakan lebih kekangan dan syarat2 kpd pengeluar peranti utk 'mengetatkan' lagi sistem Android. Di US, telco spt Verizon telah campur tangan dan mengenakan pelbagai kekangan pada semua peranti yang dijual melalui pakej mereka dan perlu dipatuhi oleh pengeluar. Hasilnya, peranti2 tersebut mengandungi pelbagai aplikasi yang x berguna (bloatware) dan menurunkan prestasi peranti, tak seperti peranti sama yang dijual di negara lain. 


Di sini la kelebihan root dan custom ROM (sekiranya anda mengikut2 langkah2 yg betul dan tertib). Anda mempunya akses sbg superuser, maka dpt menggunakan app2 yang boleh meningkatkan prestasi peranti. App2 sebegini memerlukan root kerana bagi menaikkan prestasi, perubahan kpd fail2 penting perlu dilakukan.


Bagi custom ROM pula, jangan terkejut. Anda boleh mengalami pengalaman yang jauh berbeza drp masa anda mula2 beli peranti anda. Custom ROM ini dibina (cook) oleh developer2 XDA yg berpengatahuan luas tentang sistem ini. Bagi peranti LG P500 ini, sudah terdapat pelbagai custom ROM yg telah dibina. Anda boleh refer di sini utk root dan custom ROM bagi LG P500, sebagai contoh. Bagi pengguna peranti lain, anda hendaklah search dan refer kpd thread yg berkaitan dengan peranti anda di forum XDA. 


Ada custom ROM mempunyai ciri2 extra, ada pula yang mementingkan konsep minimalist, ada pula yg mementingkan prestasi. Ikutlah citarasa anda. 


Custom ROM yang dah pernah saya cuba:
Devoid.#froyo-final oleh Noejn

openOptimus 1.172.1 oleh ciaox
rjtchn15 CM7-RC1 oleh rjtchn15 (link forum di sini)



Devoid.#froyo-final merupakan ROM yg sgt minimal (kebanyakan app dalam ROM asal LG telah dibuang, hanya app penting saja yang dimasukkan) dan mempunya prestasi yang tinggi. Memang tidak mengecewakan.


openOptimus pula merupakan ROM yg padat dengan pelbagai app dan setting yg mampu meningkatkan prestasi peranti. Tapi, saya tak berapa suka sangat sebab terasa agak 'berat' dengan semua setting dan app2 tersebut.


rjtchn15 CM7-RC1 merupakan ROM yg saya pakai kini. Berasaskan versi Android terbaru iaitu Gingerbread (android 2.3.4) yang diport dari Cyanogenmod (CM) 7, dan tak terlalu padat spt openOptimus dan tak terlalu minimal spt devoid, ROM ini telah menarik minat saya dan prestasi peranti sangat memuaskan setelah memflash ROM ini.


So, inilah pengalaman saya menggunakan peranti Android keluaran LG, LG Optimus One (P500). Mungkin nanti saya akan membuat post tentang cara2 root dan bagaimana memflash custom ROM. Apa2 pun, bagi mereka yang baru saja menggunakan peranti Android, saya ucapkan Selamat Datang ke Dunia Android. Sekian, wassalam :)

(Android logo from android.com)


PERINGATAN: SAYA TAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB SEKIRANYA PERANTI ANDA MENGHADAPI MASALAH APABILA ANDA ROOT, FLASH CUSTOM RECOVERY, CUSTOM ROM ATAU MENGAPLIKASIKAN SEBARANG TIPS/TWEAKS DRP LAMAN2 WEB DALAM POST NI. DO IT AT YOUR OWN RISK! ROOTING WILL VOID WARRANTY!


P/S: Sekiranya terdapat terms yang anda tak faham, anda boleh bertanya dengan memberi komen. Tapi sekiranya anda ada soalan spesifik berkaitan ROM atau masalah teknikal, adalah lebih baik utk bertanya terus di forum2 berkaitan kerana saya bukan seorang developer. Harap maklum.

3 comments:

  1. banyak gile term dlm ni yg aku tak fhm!! hahaha

    ReplyDelete
  2. haha. ape yg ko x phm? aku sndri xtau cmne nk explain secara mudah. pe kata ko listkn, then aku cuba senaraikan maksud skali?

    ReplyDelete
  3. insyallah t aku try hujung minggu ni..nice work amir,pujian kali kedua rajin dan berani !!

    ReplyDelete