Wednesday, May 25, 2011

Kriteria Bakal Calon Menantu Mamaku (Calon isteri aku senang citer)

Assalamualaikum.

Ha, entry paling pelik pada hemat saya. Nak cari calon ke cik abang oii?
Hahaha. Harini ke Subang, rumah mak induk. Yang pergi sana saya, mak saya dan adik saya je. Seronok betul sepupu saya, zafri (baru 5 tahun, tadika sudaa...tapi perangai, wadoii, kalo tak sabar, rasa nak lepuk je) bermain dengan kitorang. Ok, sambung pasal topik ni.

Jujurnya, saya dah jumpa calon saya. Cuma just nak share kriteria yang bakal diletakkan oleh kaum2 ibu kepada kaum hawa tentang kriteria keinginan diorang. List ni disusun tak ikut priority ye, semua sama penting. 

1. Kuat pegangan agamanya. Memang wajib tengok benda ni. Lepas pergi kursus pra-perkahwinan tu, memang ini sangat100x ditekankan. (termasuk untuk lelaki gak. Jangan ingat anda terlepas ye).

2. Jangan berkira. Ni memang kepantangan mak aku la. (entry ber'aku' ye. hehe..). Asalkan calon aku tu tak berkira, especially dengan family, confirm terus boleh ngam dengan mak aku. Penat gak la nak layan orang berkira in long-term kan. 'Bang, saya ada beli gula2 untuk anak siang tadi. Tolong bayar balik 50sen'. *geleng kepala*

3. Kena pandai bergaul dan independent. Bukan bergaul maksudnya bersosial, tapi bermaksud pandai bawa diri bila dengan family yang baru kenal. Tak boleh nak dok berkepit je (alamak, aritu aku berkepit je dengan dia kat open house dia...bahaya ni...mau fail aku kalo parents dia test aku..huhu). Well, as long boleh get along fine with all family members dan tak dok diam je, ok la 2 (ni tips nak pass. Hehe)

4. Pandai masak. Memang la masak tu boleh belajar lepas kahwin, tapi ibu2 yang dah terer memasak ni, takkan la nak lepaskan anak bujang diorang kahwin pastu makan makanan yang tak sedap? Saya faham perasaan ibu2 macam ni. They want the best for their sons (well, better diorang sendiri cari calon kan..hehe)

5. Baik budi pekerti, sopan santun dan tutup aurat. Kriteria ni memang wajib. Saya pun letakkan ni kriteria saya jugak. Memang orang kata, boleh didik isteri tutup aurat lepas kahwin, tapi how successful that can be if isteri tu tak faham dan tak mahu faham dan orang kata, belum sampai hidayah? Siapa2 yang pergi kursus pra-perkahwinan tu akan tahu kenapa penting isteri kena tutup aurat. Dan perlu ikut nasihat suami if suami nasihatkan tutup aurat. Free hair, what ever hair la yang you tunjuk, saya tetap memilih yang bertudung. Ayu, lagi sopan dan bertatasusila.

Ni 5 major kriteria yang seorang ibu kepada pihak lelaki mahukan untuk calon menantu dia. Ada banyak rasanya. Saja tak nak mintak mak aku listkan, mau berjela2 dan particular. All in all, pada pandangan saya sebagai pihak lelaki, kriteria saya mudah aja untuk memenuhi kriteria ibu saya tu:

1. Pengangan agama. 

2. Kriteria 1 akan terus membawa ke sini. Baik akhlak, budi pekerti dan menutup aurat. 

3. Kriteria 1 dan 2 pun akan membawa ke sini. Pandai dan bijak bergaul, tahu batas2nya.

4. Yang ni saya tak tahu la kriteria atas2 tu boleh lead ke kriteria ni ke tak. Tak berkira.

5. Pandai masak. Rasanya, kalau wanita2 yang sering tolong mak2 mereka kat dapur tu, patut skill memasak tu dah sememangnya ada la sebelum kahwin.

6. Percaya pada pasangan (it goes both ways to lelaki as well). Takde trust atau kurang trust, atau terasa insecure gila2 melampau sampai membataskan persahabatan pasangan (masa belum kahwin lagi), sangat2 la tak berkesan perkahwinan tu. Kepercayaan itu penting. Tapi, perlu sentiasa ada perbincangan terbuka antara pasangan la. Be open. Memang takkan lari sifat cemburu dan jealous, tapi masing2 kena berusaha untuk kurangkan rasa insecure pasangan dengan cara sentiasa ada perbincangan terbuka, jangan sorok2, dan jangan mengongkong tak tentu pasal. Bila mengongkong sangat, pasangan akan more tend to memberontak, thus worsening the condition. Ye, kawal pergaulan, tapi persahabatan tak patut dikongkong. Dah kahwin tu, haa, tu lain cerita. Saya belum kahwin, so tak tahu la. Rasanya, time tu, baru la kita boleh strict dengan pergaulan dan persahabatan. 

So arini agak kelakar. Tak sangka akan bincang benda ni. Dan mak saya dah acknowledge tentang hal2 makwe neh. Siap mak induk bagitau pasal test untuk check gal tu pandai bergaul ke tak. Huhu
Ok kawan2. Any opinions nak share, you are most welcome to. 

Sekian, wasalam :)

2 comments:

  1. haha thanks amir, entry ko ni sgt berguna utk aku. hehehe... so amacam, calon ko ni dah ready utk di test? hehehe

    ReplyDelete
  2. dh sememangnya ready kot...heheheh...
    glad that this post helps in some way...hehe :)

    ReplyDelete