Tuesday, October 4, 2011

Perjalananku (Akademik) - Part 2

Assalamualaikum.

Ok, dah agak lama menyepi blog neh. So, mari saya sambung perkongsian kisah zaman sekolah saya. Untuk part 2 ni, saya fokus pada sekolah rendah (primary school).


SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN TUN DR ISMAIL (SKTTDI) (1) - 1995-1998
Kelas: 1-3 Intan (1995-1997), 4 Berlian (1998)


Ha, awal2 kisah kehidupan saya, saya menetap di Taman Tun Dr Ismail (TTDI), berhampiran One Utama (bukan TTDI Jaya ye, kawasan lain tu). Di TTDI ni pulak, ada 2 sekolah kebangsaan, SKTTDI (1) dan SKTTDI (2). SKTTDI (1) terletak di Jalan Aminuddin Baki, kalau sape2 yang duduk TTDI, bley tau bila saya cakap di belakang deret kedai yang pernah terletak kedai Mofaz. SKTTDI (2) pulak terletak berdekatan dengan Tadika Islam TTDI (tadika yang saya pernah enroll, kisah Part 1). Ha, nama2 kelas kat sekolah saya ni berdasarkan nama2 batu permata. Intan, berlian, jed, zamrud, delima, mcm2 lagi la. Tak ingat dah. Huhu

Saya ingat2 lupa memori saya di sini. Ya, masa zaman innocent sekolah rendah ni, saya budak cembeng. Huhu. Saya selalu pergi sekolah dihantar oleh ayah saya. Ha, masa ni, jimat sungguh sebab mama selalu datang hantar bekal (masa awal2 darjah 1-2 je rasanya. Pastu pergi beli sendiri). Masa tu, sekolah ni taklah besar sangat macam sekarang (tapi still besar la). Masa darjah 1-3, subjek yang saya paling minat is muzik. Saya ada sorang kawan rapat masa tu, nama dia Rauf. Kami selalu jadi 1 team utk kelas muzik. Jangan main2, dulu saya terer menyanyi. Hahaha. Skang, jgn la bagi saya nyanyi, takut hujan pulak. Haha

Memori tak boleh lupa, masa darjah 2 kalo saya tak silap, saya pernah terjatuh dari atas jongkang-jongket sampai retak tangan kanan saya. Bersimen. Tangan kanan retak, so kene jadi lefthanded buat sementara. Sibbik la masa tu, entah macam mana, kelas seni je. So main conteng2 je la guna tangan kiri neh. Tak ingat berapa lama tangan kanan tu bersimen. Tp berminggu jugak la. Alhamdulillah, pastu dah sihat macam bese. Memang dari darjah 1 lagi, ada suka ejek sorang budak ni. Takyah la sebut, tapi sebab masa tu fridge brand Tanto feymes dan banyak kuar iklan dia, so selalu ejek dia Tan..to. (Jahat btol la ko ni, amir. Ish3).


Darjah 3, masa tu ada ujian PTS (Penilaian Tahap Satu). Sape2 yang lepas ujian ni (mostly ujian IQ), boleh lompat dan terus masuk darjah 5. Entah IQ saya rendah atau memang bukan rezeki saya, saya tak lulus dan tak boleh lompat. Huhuhuhu 

Masa darjah 4, saya sangat susah nak bagi pinjam buku. Ada la sekali tu, sorang budak perempuan neh nak pinjam buku (cikgu marah sebab dia x bawak or sebab silap, so cikgu soh dia cari orang utk pinjam jadikan rujukan nak buat kerja sekolah). Dia pilih nak pinjam buku saya, tapi sebab termakan hasutan kawan2 yang asyik mengatakan dia tak reti jaga buku orang, saya pun cembeng dan tak bagi pinjam. Adeh. Bila teringat, rasa kesian kat budak perempuan tu. Lepas kejadian tu, saya cuba berubah utk sentiasa bagi pinjam dan tolong kwn2 (mostly pastu nak pinjam sebab nak meniru je. adehhh. bagi salah, tak bagi pun salah. Ala, saya pun buat benda sama jugak. hehehe)

Masa darjah 4 jugak, ada projek untuk buat replika rumah. Entah ape idea saya, terbuat replika rumah panjang guna kotak. Haha. Sangat berbeza dengan rumah saya masa tu. Pe nak buat, takde darah seni pun. Haha. Ok, masa darjah 4 ni, baru rasa ada kemajuan sikit, dari segi akademik mahupun ko-kurikulum. Saya pernah tersenarai top 3 akademik dlm kelas (4 Berlian bukan kelas 1st, ntah ke-berapa ntah). Selain tu, dapat jugak sijil untuk subjek terbaik. Tak ingat dan malas nak bukak clear holder sijil neh. Tak caye? Percayalahhhh (alunan lagu Dato Siti Nurhaliza...hehehe). Selain tu, saya pernah bermain bola sepak mewakili kelas saya dalam pertandingan bola sepak antara kelas. Ada gak la dapat trofi (saya dlm top 11 ye, bukan simpanan). 

Lepas menaip ni, baru banyak kisah yang menjelma dalam kotak memori neh. Kisah ustaz yang garang. Denda feveret dia, letak pensel celah jari, pastu dia hentak tangan terselit pensel tu atas meja. Nasib la, if pensel patah, patah la. Kalo tak patah pun, bisa sakit terasa wooooo. Saya ni pun selalu gak la kene denda. Duduk luar kelas la, berdiri atas meja la. Rotan tak kot. Tapi kene marah tu selalu la. Masa darjah 4, saya jadik pengawas. Saya ni bukannya la baik sangat. Ada 1 ketika tu, saya kene jaga untuk make sure dak2 kelas saya beratur dan senyap sebelum kelas lepas rehat bermula. Saya malas nak jaga, so main sekali dengan diorang. Cikgu disiplin nampak dan terus meluru ke arah saya. Terus dia bebel3. Kelakar pulak bila teringat raut muka cikgu tu. Hahahaha. 

Ni plak citer masa darjah 2. Mintak maaf la tak tersusun, sebab tetiba teringat. Saya dapat rumah sukan rumah hijau. Pada 1 hari tu, masa perhimpunan, ada diumumkan pasal latihan rumah sukan waktu petang (pukul 3). Saya pun datang ditemani mama (masa tu jalan kaki, takde kete, abah je ada kete). Alih2 rupanya saya silap dengar dan silap paham. Bukan untuk darjah 2, tapi Tahap 2. Hahahaha. Malu sehhhhh. Memang kene sound ngan mama. Tapi pastu jalan2 gak dan beli barang kat area kedai2 deret Mofaz lama tu. 

1 Intan (1995)

2 Intan (1996). Masih ingat nama cikgu neh, Cikgu Arthur Jugan (kalo aku x silap eja la). 

*Gambar ada untuk darjah 1 dan 2. Yang lain rasanya hilang masa pindah rumah dulu. Huhu

Jenuh pulak taip panjang2 neh. Takpe. Bagi mereka yang sudi baca, nantikan part2 yang akan datang ye. Sekian buat malam ni, wasalam.  

No comments:

Post a Comment