Saturday, June 4, 2011

Rukunegara

Assalamualaikum.

Ok. Malam ni terasa nak meluahkan pendapat sikit. Sekarang ni, macam2 isu membelenggu hidup kita. Berterabur dalam suratkhabar, tenggelam timbul dalam internet, berdengung2 di corong radio dan TV. Harap pembaca semua at least follow la isu2 semasa ni.

Apa antara isu2nya? Okeh. Nak tau? Antaranya, isu politik (takleh cakap kat sini, takut kena tangkap ISA, buat naya je), isu kesejahteraan dan keharmonian awam (perhimpunan haram sana sini, isu2 sensitif), isu tentang keruntuhan akhlak (kes buang bayi berleluasa, jenayah sana sini) dan macam2.

MACAM MANA SEMUA NI BOLEH BERLAKU??!!
HOW CAN THIS HAPPENED?

Saya akan bagi pandangan as seorang rakyat Malaysia (tak kira bangsa dan agama). Pandangan secara umum. Mula2, kita lihat dan hayati balik Rukunegara yang dah sememangnya mapan untuk membentuk jatidiri seorang rakyat Malaysia tak kira agama dan bangsa.

IKRAR dan RUKUNEGARA
Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

1. KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
2. KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
3. KELUHURAN PERLEMBAGAAN
4. KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
5. KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Ikrar ini, saya masih ingat lagi, saya pernah laungkan setiap kali perhimpunan semasa sekolah rendah di SKTTDI (1) dan sebagai pengawas di sekolah sama, saya pernah lead ikrar ni. Pada saya, ikrar ni dah cukup mantap untuk memberi kesedaran pada kita tentang pentingnya prinsip2 yang disebutkan untuk kita pegang sebagai seorang rakyat Malaysia.

Pada saya, zaman sekarang ni, tak ramai ambil berat dan tak ramai yang betul2 menghayati Rukunegara. Ramai yang mempersoalkan isu2 sensitif, sedangkan cuba tengok prinsip ke-2, ke-3 dan ke-4. Sekiranya semua rakyat termasuk pemimpin hayati prinsip2 ni, perkara berkaitan perlembagaan takkan diungkit sama sekali. Pemimpin pulak akan fikir dan jalankan tanggungjawab diorang penuh kesungguhan sebab kesetiaan yang diberikan oleh rakyat. Undang2 kita pun akan sentiasa berkuatkuasa dan digeruni, lantas sebarang jenayah atau perkara yang menggugat ketenteraman awam dapat dibanteras.

Tentang isu sosial dan akhlak, prinsip ke-5 memang menegaskan seorang rakyat Malaysia perlu mempunyai akhlah kesopanan dan tatasusila yang tinggi. Sekiranya ini dihayati, masalah gangster, along, isu buang bayi, zina dan maksiat berleluasa dan masalah sosial dan akhlak yang lain dapat dibendung.

Prinsip pertama, pada saya, dah mencangkumi semua. Semua yang menganuti agama masing2 (bukan just hanya agama pada kad pengenalan je), pasti paham apa perkara2 terpuji dan terbaik lagi positif untuk memastikan kesejahteraan semua pihak.

Ini merupakan pendapat dan kupasan saya untuk malam ni. Sebagai seorang rakyat Malaysia tak kira bangsa Melayu, Cina, India atau lain2, ini merupakan pegangan kita, jatidiri kita. Tolong kembali hayati semula Rukunegara kita.

Sekian, wasalam.

No comments:

Post a Comment