Thursday, June 23, 2011

~Setelah sekian lama....~

Assalamualaikum.

Rasanya dah lama x update blog ni. Nasib baik la ini bukan buku atau kertas, kalau tak, confirm nampak kuning2 dan lusuh sebab lama tak bukak dan update. Okeh, pe nak update? Ohye. Itulah guna ruangan 'Title' kat atas ni. Nasib baik awal2 dah letak, kalau tak, memang melalut je la nak tulis pe. (Bukan tulis, tapi taip la amir oiiii). Sorry2. Typical mistake. (Tengok, dah melalut. Baik letak tajuk lalutan amir. Jap. Ada ke perkataan lalutan??????????).

Ok2. Cukup. My other self, please let me concentrate. (Yola, kira melalut jugak tu. Ceit).

Tanggal 17 Jun 2011 (Sibbik tulis tarikh, ingatkan tanggal pe tadi. Ish3). Tengok, sape melalut dan fikir lain? 

Pada tarikh tersebut, result exam semester bagi mahasiswa/i UiTM diumumkan. (Helllooo!!! Dia emel ok, tak main dah umum2 ni. Buat abis air liur). Yola2, diemelkan kepada semua pelajar UiTM. Nak cerita detik saya terima emel tu. Malam tu, 12.00am 17 Jun 2011, saya bermuka buku (facebook, FB) seperti biasa. Dan saya ni jenis sering refresh emel, sebab notification FB ni selalu masuk dan memenuhkan inbox, so saya selalu delete la. Nak dijadikan kisah teladan jadikan pengajaran (cewaahhh), saya pun refresh di kala itu. Ternampak emel bermula dengan 'ISIS'. Ah sudahh. Petanda ni. So memang berdebar2 serta merta. Terus klik dan check emel tu. Entah kenapa internet laju pulak malam tu, terus nampak result dalam emel tu. Mata tak lain, terus tengok bahagian bawah kolum 'Grade Point Average'. Terkejut. Terkedu. Tergamam. ALHAMDULILLAH. Tu yang mampu terucap di kala itu.

Memang terkejut dan tak sangka. Awal exam memang target tinggi, tapi masa hadapi last paper (PHR577), memang agak down la sebab susah, pastu dengar pulak jawapan yang macam mana yang Prof Mansur nak untuk soalan dia, memang rasanya target dapat half mark untuk that paper. Tapi, ALHAMDULILLAH, syukur sangat2 lepas tengok result tu. Senyuman terukir di bibir. Masa tu, abah pulak turun. Terus bagitau abah pasal result yang dah dapat. Memang dia gembira. Syukur sangat. Terus saya pun post status kat FB tentang result dah diemelkan. 

Bangga dan terharu jugak tengok status dekat result tu.

Status : TM (Complete)

Setelah 5 tahun di UiTM (1 tahun Pra Ijazah Farmasi, 4 tahun Ijazah Sarjana Muda Farmasi), akhirnya tamat jua. Gembira, sedih, rindu, sebak, semua perasaan bergejolak. Kini menanti tiba hari konvokesyen. Dalam tempoh ni, memang digelar penanam anggur berjaya la. Hehehe. 

Ohye. Sebelum ni, lepas exam hari tu, dah dapat surat lapor diri daripada JPA untuk semua pemegang biasiswa JPA. Selepas result exam diumumkan tu, saya dan kawan2 semua bertungkus lumus la untuk mengisi borang dan menyediakan dokumen untuk lapor diri tersebut. Banyak info yang dapat berkaitan dengan lapor diri tu. Rasanya kami semua dah berjaya lapor diri seperti yang dikehendaki JPA, cuma beberapa dokumen belum boleh disediakan sebab dokumen2 tu akan kami dapat lepas konvo nanti.

Ni info untuk lapor diri JPA 2011 bagi mahasiswa/i Fakulti Farmasi UiTM untuk tahun 2011:


Submit beberape dokumen ni dalam tempoh 30 HARI SELEPAS RESULT SEM 8 DIUMUMKAN iaitu 17 Jun 2011 :

1. Borang Pendaftaran Tamat Pengajian
http://www.jpa.gov.my/borang/pelajar/lapordiri2010.pdf*utk Perkara No. 12, TARIKH MULA (refer tarikh yang tertera pd surat tawaran masuk degree) TARIKH AKHIR (refer tarikh senat kluarkan exam)  TARIKH MULA : 060707 TARIKH TAMAT : 170611 (info dari Anis)
Perkara no.11 = A
               no. 15 = Sarjana Muda Farmasi (Kepujian)
               no. 16 = B.Pharm (Hons.)
               no.19 = Kosongkan, nanti pegawai JPA tolong isi bila borang tu sampai               Tarikh bawah perkara 20 ialah tarikh isi borang

2. Salinan printscreen bukti permohonan pekerjaan dengan SPA
masuk website ni dan sekiranya xdepe nk diubah, just submit semula, tapi jangan lupa printscreen page yg muncul after submit borang, yang ada ayat tertera 'anda telah berjaya mendaftar dengan SPA' atau yg sewaktu dengannya

Bg yg ada masalah dgn borang online SPA, boleh semak status dan print dari website ni:http://putra3.spa.gov.my/online/semakonline/status_daftar.jsp

3. Salinan result sem 8 yang telah disahkan lepas result kuar 17 Jun

* anda TAK PERLU DATANG KE PEJABAT JPA. setelah anda pos/e-mail 3 dokumen tersebut dan pos anda sampai ke JPA, anda telah dikira melapor diri dengan JPA dengan jayanya.

* 3 dokumen tersebut boleh dipos ke alamat

JABATAN PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA,
BAHAGIAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN,
UNIT PASCA PENGAJIAN, ARAS 5 BLOK C1, KOMPLEKS C
PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62510 WILAYAH PERSEKUTUAN PUTRAJAYA
MALAYSIA

atau boleh e-mailkan terus kepada Nor Amalia di:
amalia.kassim@jpa.gov.my
(tajuk emel anda ialah 'Borang Lapor Diri JPA' dan state nama dan no.ic anda dlm emel tersebut)

atau fakskan terus dokumen2 tu ke 03-8881 074

Tu bab lapor diri JPA. Sekarang hal SPA pulak. Kami harap pihak fakulti tak bertangguh dan mempercepatkan penghantaran result kami kepada SPA untuk diproses bagi mendapat surat penerimaan jawatan. Cepat dapat surat ni, cepat dapat kerja. Hehehe. So yang ni masih pending. Akan saya update melalui blog saya ye bagi mereka yang follow.

Setakat ni je kot untuk malam ni. Pasni saya cuba untuk update blog kerap sikit. Kang tiba2 ada bunyik cengkerik pulak. Krikkk3. Pastu ada angin lalu. (Helllloooo. Tu bermaksud sunyi. Tak melambangkan lambat update. Tak nak bunyik cengkerik, letak la gadget2 lagu tu kat blog macam blog2 orang lain. Aiyoyoyoyo). Ish, sibuk je. Suka ati saya la. Hmph!

Ok2. Sampai sini je saya melalut untuk malam ni. My other self dah bising2. Hahaha. Selamat malam.

Sekian, Wassalam.

P/S: Nak cakap yang setelah sekian lama, ku update jua blog ku ini ;)

No comments:

Post a Comment