Tuesday, March 1, 2011

Acacia IT Services - Service centre for Lenovo, HP, Samsung, MSI laptops

Assalamualaikum.

Nak share 1 tempat yang baru pergi petang tadi untuk kunjungan bersama (harap2 takyah kunjung la). Kawan2 ada problem laptop2 brand di atas? Maka datang la ke Acacia IT Services untuk pemeriksaan laptop anda. Kedai ni terletak di SS14, Subang Jaya. Kedai ni merupakan service centre utama untuk Lenovo bagi model Ideapad. Model Thinkpad dan Thinkcentre pulak boleh diservis atau repair di IBM Service Centre di Bangunan Vads, TTDI. 

Macam mana boleh saya ke Acacia IT Centre? Macam ni ceritanya. Laptop adik kepada besfren saya ada problem dengan keyboard. Minggu lepas besfren saya tu bawak la ke kedai di Shah Alam. Rasanya orang kedai tu tak check langsung kot dan just bagitau kalau tukar keyboard kene harga rm250. Giler betol. So dia bagitau saya if ada pape option lain. So saya pun mencari la laman web Lenovo nak tahu tempat servis laptop Lenovo. Akhirnya, jumpa juga dengan alamat Acacia.

Memandangkan petang hari ni free (tak free pun, ponteng praktis nyanyi..mintak maaf kak pijat dan kawan2..huhu), so kami pun pergi ke Acacia. Nampak kedai tu tak la gah dan masuk dalam pun tak la macam pusat servis yang hebat. Kami terus ke kaunter dan dilayan dan di refer ke staf servis (time tu staf servis baru masuk pintu, memang kene terus layan kami la..hehe). Dia peramah dan sudi menjawab segala pertanyaan kami semasa dia buat pemeriksaan. Point2 tentang permasalahan dan penyelesaian:


1) Keyboard rosak
Dia test semua key dan memang ada beberapa key yang unresponsive termasuk key penting seperti F2 tak berfungsi. Kami berborak dan besfren saya ada sebut tentang harga yang kedai di Shah Alam tu tawarkan untuk tukar keyboard (yang RM250 tu). Bro staf servis tu pun dengan relaxnya mengambil nombor model dan check stok untuk keyboard dan memberitahu harga keyboard di Acacia hanya RM100 (harga barang) + RM60 (servis pasang). Terkezuttt dengar! Walaupun termasuk caj pasang, tetap lagi murah daripada kedai di Shah Alam. So bro tu bukak dan check dan pasang semula kabel dan test semula. Alhamdulillah, semua key yang unresponsive tu dah boleh pakai. Malah, tiada caj langsung dikenakan. Inilah perbezaan pusat servis berbanding kedai repair yang bese2.

2) Laptop slow
Tengok bro tu on laptop, rasanya dia memang penuh kesabaran la. Kalo saya, memang dah geram. Slow gilerrr sedangkan just windows xp kot. So bro tu dengan baik hati bagitahu guide macam mana nak reformat guna recovery console Lenovo. Memang mudah. Cuma tadi selain belum buat backup, rupa2nya ada password diletakkan untuk recovery. So tak dapat la nak reformat sendiri (bro tu pun tak boleh buat sebab password bukan dia yang letak..logik gak tuh). Tunggu ayah besfen saya tu balik dulu dan tengok macam mana (ayah dia yang punya, bukan adik dia, ok)

Kesimpulannya, kalau anda tahu brand dan model laptop anda, cuba la cari tempat servis terdekat khusus untuk laptop anda. Selain menjimatkan wang, reliable juga. Di sini disertakan link, alamat dan map Acacia IT Centre, Subang.

Acacia IT Services
No. 100 SS14/1 Subang Jaya, 47500 Selangor
 Phone:
603-56352600
Fax:
603-56353600

Mon-Fri (Except Public Holidays) 9.00am-6.00pm


Map Acacia IT Services Subang Jaya

 Sekian perkongsian buat kali ini.
Wasalam.

No comments:

Post a Comment