Sunday, April 3, 2011

~Adakah mereka dah bersedia?~

Assalamualaikum.

Dah lama tak update blog neh. Almaklumlah, 3 minggu sibuk attach kat hospital selayang. So back to the topic. Anda rasa apa yang dimaksudkan di sini?
Team bola sepak Malaysia masuk World Cup?
Batch UiTM Rx6 bersedia untuk diinterview oleh SPA yang bermuka ketat?

Bukan2. (Tapi yang pasal interview tu, memang tengah cuak neh)
Ini merefer kepada parents. Adakah mereka telah bersedia melepaskan anak mereka ni ke alam pekerjaan? Alam perkahwinan dan rumahtangga?

Kepada parents yang sporting dan menyokong di samping memberi nasihat dan panduan, saya tabik anda. Memang anak2 anda tak perlu nak pikir dan risau tentang reaksi anda.

Anak2 akan jadik pening (macam saya) apabila parents pikir kita ni budak kecik, bukan remaja. Pening pikir. Isu kecil pun akan diperbesarkan dan kita perlu la dengar bebelan yang panjang. (Aku cakap je, entah2 aku nanti pun macam tu jugak kot. Huhu). So sementara aku belum jadik bapak lagi, baik aku post benda ni. Haha.

Certain isu tak boleh nak disuarakan kerana memikirkan respon mereka yang tak menentu. So saya ni pun kadang2 hanya memendam pendapat la. They always think they are always right. Masalahnya, ni bukan hubungan waiter-customer. Huhu. Nak tak nak, kita sebagai anak ni, kene la paham dan redha. 

But, if you find it is worth to argue, go for it. Bukan argue/gado cara tak elok lenting2 bertumbuk dengan parents. Tu anak gila dan kurang aja tu. 
Use logic and reasons for your arguments. Alhamdulillah. Setakat ni, berkesan dan tiada pihak kecik ati. Bila dh voice out our opinion, then they find they are wrong and we are right, kita pun rasa puas ati gak la sebab kita dah proof kat diorang opinion kita betul. (Dalam ati nak je cakap 'Yes, saya betul. Yessss. Tu la. Taknak dengar cakap orang'). Haha. Don't get me wrong. Tapi rasanya ramai rasa macam tu kan. Tapi tetap tak puas ati gak la if diorang susah nak open sangat. 


Tapi jangan harap la diorang nak cakap 'Betul la cakap Amir (ganti nama dengan nama anda pulak kalo anda bukan bernama Amir)'. Parents with their ego. Apa yang saya perhati dan compare dengan orang2 lain di luar sana, ini sangat jelas untuk parents yang ada huge generation gap. Seriusly. Other than ego, they find it hard adapt and update with zaman sekarang, as compared to generation gap yg kecik macam parents 30's tapi anak dah umur 10 tahun ke atas. Gap kecik ni membolehkan anak lebih serasi dengan parents sebab parents still dalam mode willing to learn and adapt to new changes. Huge gap ni susah sikit. But tak dinafikan la parents huge gap ni memang matang la.

Apa2 pun, ini sekadar luahan hati. Parents are the best dan tiada galang gantinya. Love your parents, understand and cherish them, make them happy and proud. 

No comments:

Post a Comment