Monday, April 18, 2011

~Hosp Presentation yang Cuak~

Assalamualaikum.

Dah lama dah takde update kat blog ni kan? Almaklumlah, blog yang simple. Masih belum reti nak melawakan dia. Nanti ada masa akan direvamp. Cewah. Ada ke anda2 diluar sana yang menanti2kan update blog ni? Walaupun blog yang simple, harap ada la peminatnye (ayat poyo...perasan lebey..hahaha)

Rasanya akan dalam beberapa menjak akan datang ni akan kurang update sebab musim exam dah nak start. Almaklumlah, exam kena study (tapi ko study depan laptop gak). Ala, depan laptop pun, tengok nota dan buku gak (poyossss...ko study Mukabuku @ Facebook..hahaha).

Dah2. Melalut aje atas tu. Sebab tak tahu nak taip ape. Ok. Kita start dengan kisah hospital presentation. Ada macam2 nak share. So akan dibahagi ikut perenggan ye (macam biasa belajar kat sekolah dulu).

~Hospital Attachment Presentation  12 Apri 2011~


Persoalan semasa hospital attachment di Hosp Selayang:
Sorang present 1 kes atau 1 group 1 kes??
Pn Shazwani dengan happynye decide sorang 1 kes (sebab refer dalam manual taip 'every student have to present a case'). Tapi taklimat koordinator Mr Chin Ken Lee cakap 1 group 1 kes. So kami yang attach di Hosp Selayang (berapa ramai ntah. Lupa. Aku yang tiap2 pergi dan balik hosp buat headcount pun dah lupa. Adoiii. Manual kat Puncak Alam la pulak. Takpe. Nanti akan diberitahu kemudian) decide secara underground (kat group FB je..poyosss je underground konon..hahaha) nak confront Pn Shaz untuk kami present 1 group 1 case. Kelakar bila pikir dan baca balik post dan komen kat group FB tu. Hahaha. In the end, lepas habis hosp attachment, dah decide 1 group 1 case ikut cadangan asal Mr Chin.


List dan venue presentation pun keluar beberapa hari lepas kami tamat attachment.
JENG3!!
PROF MANSUR??!!
Memang cuak terus dan tiba2 terus tension. Ape yang Prof selalu tanya neh? Tengok student group PBL dia pun selalu bertungkus lumus prepare dan akan sentiasa dapat cerita tentang2 komen2 dia lepas mereka tamat setiap sesi PBL. Wadoiiiiii. Macam mana ni??!! Berusaha jugak la kami 1 group (saya, Aten, Farah, Maya, Jo) menyiapkan slide. Sehari before presentation (11 Apri 2011), kami dengan rakan2 group HTAR yang akan present dengan Prof Mansur, berjumpa Prof untuk tunjukkan slide dan kes kami. Alhamdulillah, Prof sangat baik dan terus directly beritahu pe yang kurang pada slide dan kes kami. Sepanjang hari tu, kami lepak di bilik aktiviti yang sejuk lagi membekukan kepala (tapi hingus x beku2...pelik2..hahaha) menyempurnakan slide kami dengan guidance Mr Shahezwan. 2x Mr Ewan datang dan tolong guide kami (tengah hari, Mr Ewan lunch dengan lolipop finishing school je..huhu..dan petang).

D-Day....
12 April 2011....
Kami gerak awal tapi boleh la pulak DK10 tu kunci. Ada ke patut. Rasanya memang DK tu dah dibook untuk buat presentation tapi tak dibuka. Abang Hassan yang selalu handle bab kunci pulak time tu kat Johor. Torbaek sangat la. Dia soh kitorg cari sorang akak ni kat Labcom Level 5. Saya dan Fathi bertungkus lumus mendaki tangga sampai level 5 sebab lif yang sangat lembab dan ramai orang. Kami tak nak membiarkan Prof tertnggu2 dan kami sememangnya selalu prepare on time ketika presentation PBL, tapi tak sangka sistem admin sangat bermasalah sehingga DK yang dibook kekal terkunci sampai masanya. Kami sampai di Labcom level 5, bilik staf berkunci dan tiada orang. Contact number yang ada dekat pintu ialah no. ofis (telepon tu kat dalam bilik takde orang tu. bengong kan? sampai abes kredit la ko call x berangkat2. bengap gak nape letak no ofis as contact number). Last2 kami pun turun kerana give up dengan kerenah admin yang susah nak ada bila kami perlukan mereka (sebenanya, diorang WAJIB ada sebab hari tu dah sememangnya presentation hosp attachment kami 1 batch 103 orang neh. Sepatutnya semua DK dah dibuka untuk kami kerana dh dibook, tanggungjawab mereka nak buka. Mana pegi orang2 yang sepatutnya neh? Setakat jaga kunci, ko hilang p mana? xkan ko sorang je jaga ofis tuh? x logik. HUH! Never like this kind of attitude org2 admin neh!)


Akhirnya, dengan penatnya, kami turun dan Fathi suggest tukar ke DK7. Sibbik junior baru abes kelas dan tak pakai DK tu. Kami pun setuju. Ketika tu Prof Mansur dan Prof Salmiah (dengan tiba2 dia cakap nak join tengok presentation kitorg) pun setuju dan masuk ke DK7.
Prof Mansur: (dia tanye dak2 jr dalam DK7 tu). Kamu ni pelajar mana?
Jr: Kami pelajar farmasi. Part 2.
Prof Mansur: Ha, kamu jangan pergi mana2. Abg2 dan kakak2 kamu ni nak present kes hosp attachment. Dorang ni nak present benda yg salah ni. Baik kamu tgk, nnti kamu kene buat jugak benda neh.


Adoiii. Tambah audience lagi. Apa2 la Prof. Lets get this over with. Untung jugak junior2 neh diberi pendedahan awal2. Xla macam kitorg yang terkontang kanting xpenah dapat peluang tgk presentation senior sebelum neh. So, group HTAR yang terdiri daripada Fathi, Salam dan Afifah present dulu. Kes mania. Sekejap je dorang present. Ngam2 ikut time limit.  Usai sesi soal jawab dengan Prof Mansur, giliran kami pula dari Hosp Selayang present kes subarachnoid hemorrhage. Agak lama dan terover limit sampai saya perasan dedua Prof menguap2. Huhu. Mintak maaf prof2 sekalian. Sesi soal jawab pula. Soklan 1st xle jawab. Prof cakap 'Ni kene tolak 1 markah ni'. Adusss. Sibbik soklan seterusnya boleh jawab. Setelah selesai, terasa sangat lega. Last group from Hosp Kajang terdiri daripada Naoh, Ayu, Shahnaz dan Kak Mun. Group paling lama kene komen sebab tiada evident-based. Huhu. Dapat word of d-day 'Kari'. Diorang present kes DKA yang perlukan laparatomy dan postoperative dan discharge management untuk patient tu. Pape pun, overall, kami semua lega setelah berjaya mengharungi sesi presentation tadi. Scene kelakar, Prof Mansur pandang belakang nak tanya pendapat junior dok belakang dia, time tu junior tu dah bangun packing barang nak keluar. Nampak la muka gelabah junior tu, siap letak beg balik. Hehehe. Dapat juga kata2 nasihat dan semangat daripada kedua2 Prof. Thank you very much Prof Mansur dan Prof Salmiah atas pandangan dan nasihat anda berdua. 

That's all for today. 
Sekian, wasalam :)

Team Presentation with Prof Mansur and Prof Salmiah at DK7 on 12 Apri 2011.
Kedua2 Prof takde dalam gambar sebab ada staf dah panggil diorg untuk hadir jamuan ringan untuk sesi presentation student postgrad. 


 P/s: Gambar kt atas tu konon nak ikut ketinggian. Hehehehe

1 comment:

  1. eh amir.. btol pe gmbo 2 mmg ikot ketinggian..ko jeles la 2 ak kt tgh..:p...

    ReplyDelete